اعترافات المتهم بقضية فتاة جامعة المنصورة

  



نص اعترافات المتهم بإنهاء حياة الطالبة نيرة أشرف أمام بوابة جامعة المنصورة، وذلك قبل نظر القضية يوم الأحد المقبل من قبل محكمة الجنايات المختصة.


المتهم: قلت أنا لازم أخلص عليها ومخليهاش على وش الدنيا

وقال المتهم في اعترافاته: «قلت أنا لازم أخلص عليها ومخليهاش على وش الدنيا، ونزلت يوم 20 - 6- 2022 ومعايا السكينة وركبت الأتوبيس ولقيتها قاعدة هي وزمايلها ولما شوفتها قلت دي فرصة إن أنا أريح نفسي وأخلص منها، وهي نازلة من الباص، وأول ما نزلنا هي كانت سبقاني بشوية، وأنا نزلت وكان كل اللي في دماغي إن أروح أخلص عليها ومشيت وراها وأول ما قربت منها طلعت السكينة من الجراب اللي أنا كنت حاطه فيها وشفيت غليلي منها، وفيه ناس قربوا مني علشان يحوشوني عنها فأنا قولتلهم محدش يقرب مني وهوشتهم بالسكينة عشان محدش يقدر يخلصها من إيدي لحد ما خلصت عليها خالص، وساعتها فيه واحد مسكني من ضهري وشالوني بعيد عنها، وده كل اللي حصل».


وفيما يلي بعض من اعترافات المتهم:


س: متى تحديدا نشأت العلاقة فيما بينك وبين المجني عليها نيرة أشرف؟


ج: العلاقة بدأت بيننا أيام الامتحانات عام 2020


س: كيف أعددت لمخططك؟ وما هي عدتك لتنفيذه؟


- ج: أنا فكرت إني أخلص عليها في تالت يوم امتحان ليها وإني هنفذ قتلها بسكينة.


- س: ولماذ استقر اختيارك على استخدامك لسلاح أبيض «سكين» لتنفيذ مخططك؟


- ج: علشان ده اللي يناسبني وأنا شغال طباخ وبعرف أستخدم السكاكين كويس.


- س: وهل كنت على علم بأن السلاح الأبيض «سكين» سلاحا بطبيعته قاتل إذا ما سدد في مقتل.


- ج: أنا عارف إن السكينة الحامية هي اللي ممكن تدبح وإنها بتستخدم في ذلك وأنا بستخدمها كويس لأن دا شغلي.


- س: وهل أنت على علم بالمواضع القاتلة بجسد الإنسان والتي تودي بحياة الأشخاص مباشرة؟


- ج: أيوة


- س: وما هي تلك المواضع تحديدا؟


- ج: الرقبة والصدر من ناحية القلب والفخذ والطعن بالسلاح


- س: ومتى قمت بإعداد السلاح الأبيض «السكين» والمستخدم في الواقعة؟


- ج: أنا اشتريته بعد أول امتحان بأسبوع وكانت الامتحانات بتاريخ 26 - 5 - 2022 وأنا اشتريتها في 1 - 6 - 2022


س: وما هي مواصفات ذلك السلاح الذي قمت بشرائه إعدادا منك لتنفيذ مخططك؟


- ج: هو سلاح سكين وسلاحه مسنون ولسه جديد وحافظت عليه في جرابه علشان يكون سنه حاد ويساعدني في التنفيذ.


- س: وهل تيقنت من أن السلاح الذي قمت بشرائه سوف يقوم بالغرض الذي أعد من أجله؟


- ج: أيوة


المتهم يوضح سبب اختياره ليوم تنفيذ الجريمة

-س: ولماذا استقر اختيارك على ثالث أيام الامتحانات؟


ج: لأن أنا كنت خايف إن يكون معاها حد من أصحابها أو أهليتها، ولأن هي كانت عارفة إني مش هسكت، فقلت لازم أطمنها لحد ما أتمكن من تنفيذ اللي أنا عايزه.


س: هل قمت بتنفيذ مخططك إذن في ثالث أيام الامتحانات وفقًا لما عقدت العزم عليه؟


ج: لا


س ما الذي حال دون إتمامك لمخططك في ذلك اليوم؟


ج: لأن أنا متمكنتش منها في نفس اليوم ومشفتهاش ومجاش الوقت إني أقدر أنفذ فيه مخططي.


س: هل تمكنت من إتمام مخططك في اليوم الرابع للامتحانات؟


ج: لا


س: ما الذي حال دون إتمامك لمخططك في اليوم الرابع من الامتحانات؟


ج: لأن أنا كنت مستني أشوفها وإحنا رايحين وأركب معاها، ولكن لم أتمكن من الركوب معاها، ولما خلصت الامتحان مشفتهاش وروحت.


س: ألم يعدل فكرك وتصميمك على إزهاق روح المجني عليها طول تلك الفترة؟


ج: أنا كنت واخد قراري وهنفذه


كنت عايز أموَّتها في الأتوبيس بس خوفت الناس يحوشوني عنها

س: وما الذي قمت به إذن بداية من صباح اليوم 20 - 6 - 2022 حتى ضبطك متلبسا بجرمك؟


ج: أنا صحيت النهارده خدت السلاح في جرابه وحطيته في جنبي اليمين ونزلت اتمشيت لحد ما وصلت المشحمة واستنيت الأتوبيس عشان أوصل المنصورة وأخلص عليها ولما طلعت الأتوبيس لقيتها قاعدة فيه وطول الطريق كنت بفكر أقوم أخلص عليها في الأتوبيس بس كنت خايف إن الناس تحوش عنها ومقدرش أخلص عليها واستنيت لما تنزل وطلعت أجري وراها وقبل ما أخش عليها طلعت السلاح من جنبي ونزلت فيها طعن بالسلاح وفي ناس جت تحوش هوشتهم بالسلاح وروحت نازل عليها تاني ودبحها من رقبتها وساعتها الناس مسكتني وسلموني للشرطة.


تعليقات

  1. ووووووسخ شيطان حسبي الله ونعم الوكيل فيك
    ربنا يجعلك حجر يولع بيه فى نار جهنم

    ردحذف
  2. الدرجة دي الغل
    دي لو كانت مراطك وطلقتك أو خلعتك مكنش هيبقي الغل كده
    ايه مخوفتش من ربنا وجاش في دماغك لحظة تراجع
    حسبي الله ونعم الوكيل فيك

    ردحذف
  3. حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا مجرم

    ردحذف
  4. حسبي الله ونعم الوكيل

    ردحذف
  5. حسبى الله ونعم الوكيل

    ردحذف
  6. حسبي الله ونعم الوكيل فيك انت وامثالك وأهلك اللى معرفوش يربوك وان شاءالله تاخد اع..دام

    ردحذف
  7. حسبي الله ونعم الوكيل

    ردحذف
  8. ربنا ينتقم منك أشد إنتقام وحسبي الله ونعم الوكيل فيك إنت وأمثالك يا كافر

    ردحذف
  9. ملقتش سوال سبب ال خلاك تقتلها

    ردحذف
  10. ان شاء الله بتشوف الي ساويته في البنت يصير بامك واخواتك قبل ليصير بيك

    ردحذف
  11. منك لله ربنا ياخدك يابعيد حسبي الله ونعم الوكيل فيك ربنا ينتقم منك

    ردحذف
  12. ربنا ينتقم منك وتشوفه ف اعز ماتملك

    ردحذف
  13. ربنا ينتقم منك ابن كلب ابن حرام صحيح

    ردحذف
  14. الله يلعنك و يلعن اللي جابتك انت حشرة

    ردحذف
  15. عملت لك ايه علشان تشفى غليلك ،ضحكت عليك فى ايه علشان تنفذ مخطط بالبشاعه دى ،مش فاهمه مش فاهمه تفكيرك ولا الغل ده كله ليه ليه

    ردحذف
  16. محدش سأله فى التحقيق الطويل العريض ده عن سبب القتل ،قتلها ليه ؟؟؟ كل الاسئله عن السكينه

    ردحذف
    الردود
    1. فعلا مش فاهمه ليه محدس سأله ايه سبب قتله ، ليها ده واضح انه شخص. مغلول جدا و.طلع غله وانفجر

      حذف
  17. حسبنا الله ونعم الوكيل فيك وربنا ينتقم منك اشد انتقام دنيا واخره القاتل يقتل ولو بعد حين
    ربنا يرحم نيره ونحسبها عند الله من الشهداء ويصبر اهلها

    ردحذف
  18. يا اخي الله يلعنك دا انت جاااااحد دا انت لو يهودي مش هاتعمل وتخطط كده والله انا لو ليا الحق في الحكم عليك لاحكم عليك بأن يتم شنقك في ميدان عام

    ردحذف
  19. حسبي الله ونعم الوكيل فيك ربنا ينتقم منك

    ردحذف
  20. الله يلعنك ويلعن تربيتك

    ردحذف
  21. لا حول ولا قوه الا بالله. منك لله

    ردحذف

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

قام بانهاء حياتها امام الجامعة بالمنصورة

عاوز تعرف اصل عائلتك وجدود اجدادك وانت من عائلة مين ومين اقربائك اللى انت ماتعرفهمش